Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 10, 2010, 12:28:09 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Spinning Terminologi  (Read 5814 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #15 on: September 17, 2009, 10:32:25 AM »

Her hvor jeg bor saa blir det ogssa brukt flees om den ulla du spinner.... eller tops som dere kaller det...

Hm.  Tror jeg må oppdatere listen litt . . .

Husk at "tops" kan være hva som helst fiber og trenger ikke å bli ull i det hele tatt.  "Tops" beskriver forberedelsen og ikke fiberen, akkurat som med "roving".  Ellers sagt, "tops" er fiber som har blitt kammet og trukket ut i en band slik at alle hårene ligger i samme retningen.  Roving har blitt kardet, og da trukket ut i en band, men hårene ligger litt overalt og er ikke helt rett.

Håper at det hjelper!
« Last Edit: September 17, 2009, 10:44:29 AM by Trenchwork » Logged

brit
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #16 on: January 30, 2010, 10:25:57 AM »

Kan noen fortelle meg hva s-tvinning er?  Kanskje et "dumt" spørsmål, men jeg vet det altså ikke  Grin
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #17 on: January 30, 2010, 11:30:54 PM »

Kan noen fortelle meg hva s-tvinning er?  Kanskje et "dumt" spørsmål, men jeg vet det altså ikke  Grin

Ikke dumt i det hele tatt, Brit.   Smiley

"S" og "Z" bare beskriver retningen at garnet ble spunnet eller tvunnet.  Om du holder garnet opp i en vertikal linje, se på hvilken retningen hårene eller trådene ligger.  Om de går /  . . . da er det Z (som middel linje i bokstaven).  Om de går \  . . . da er det S.   Skjønner du?

De fleste spinner entrådene S og tvinne de S-trådene sammen til et Z garn.

Hjelper det?

Det finnes noen bra websider som kanskje forklarer litt bedre:

http://www.bellaonline.com/articles/art51455.asp

Og her:
http://www.mielkesfarm.com/spndl_inst.htm

Blad ned til Figur 8.   Smiley

brit
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #18 on: January 31, 2010, 10:00:33 AM »

Ikke dumt i det hele tatt, Brit.   Smiley

"S" og "Z" bare beskriver retningen at garnet ble spunnet eller tvunnet.  Om du holder garnet opp i en vertikal linje, se på hvilken retningen hårene eller trådene ligger.  Om de går /  . . . da er det Z (som middel linje i bokstaven).  Om de går \  . . . da er det S.   Skjønner du?

Hjelper det?

Tusen takk for informativt svar. Som du vet er jeg selvlært, og kan ikke så mange faguttrykk i utgangspunktet.
ingridlin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #19 on: February 04, 2010, 01:19:42 AM »

Supert spørsmål Brit! Eg må benytte anledningen til å hente meir kunnskap her inne.  Smiley

Eg er også sjølvlært, men har lest ein del på nettet, på bibliotek ol. der eg har kome over noko.
Slik eg har forstått det er S-tvinna garn (eintrådane Z) best å strikke med, medan Z-tvinna garn (eintrådane S) er det beste t.d. når ein skal nålebinde. (Dette stemmer godt med det eg har testa så langt også..)
På same viset har eg fått med meg at begge garntypane er ok å veve med, men at z-tvinna garn vil vera litt sterkare og blankare og dermed kanskje det beste å bruke i renninga, medan s-tvinna garn ofte blir litt fyldigare, mjukare og meir elastisk og dermed kanskje gjer seg godt i innslaget, sjølvsagt avhengig av kva ein skal lage og kva for effektar ein ynskjer seg.

Stemmer dette?
Eg er veldig glad dersom nokon av dykk har meir informasjon og/eller kan korrigere meg der eg har misforstått?  Smiley
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #20 on: February 04, 2010, 08:29:09 AM »

Jeg har også bare lest engelsk litteratur om temaet, og er ikke fryktelig god i det. Jeg klarer ikke å se noe logikk i at garnet blir sterkere eller blankere den ene veien, men at det har noe å si når du strikker o.a. det skjønner jeg (tror jeg - jeg ser iallefall at mitt garn har en tendens til å tvinne seg litt opp under opplegginga). Så har jeg lest en gammel "vevberetning" som sa at renninga skal tvinnes/spinnes den ene veien og innslag den andre (husker ikke hvilken vei), men om det gjaldt entråds eller flertråds vet jeg ikke.

ZoePurls
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #21 on: February 04, 2010, 12:22:53 PM »

Jeg har lest at det har noe med hvordan det ferdige strikka stoffet ser ut til slutt. Noen ganger ser maskene litt slik ut |/ og andre ganger er de mer vanlige V. Det skal ha noe med hvilken vei det er tvunnet, men jeg husker ikke hvordan!
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #22 on: February 04, 2010, 01:13:14 PM »

Hmm, ja det høres litt kjent ut. Når jeg strikker på maskin iallefall blir maskene litt skjeve. Ene siden på masken er lenger ut enn andre. Men akkurat det kan kanskje ha med innstillingen på maskina å gjøre, for de blir ikke sånn når jeg strikker for hand.

bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #23 on: February 12, 2010, 10:00:58 PM »

Supert spørsmål Brit! Eg må benytte anledningen til å hente meir kunnskap her inne.  Smiley

Eg er også sjølvlært, men har lest ein del på nettet, på bibliotek ol. der eg har kome over noko.
Slik eg har forstått det er S-tvinna garn (eintrådane Z) best å strikke med, medan Z-tvinna garn (eintrådane S) er det beste t.d. når ein skal nålebinde. (Dette stemmer godt med det eg har testa så langt også..)
På same viset har eg fått med meg at begge garntypane er ok å veve med, men at z-tvinna garn vil vera litt sterkare og blankare og dermed kanskje det beste å bruke i renninga, medan s-tvinna garn ofte blir litt fyldigare, mjukare og meir elastisk og dermed kanskje gjer seg godt i innslaget, sjølvsagt avhengig av kva ein skal lage og kva for effektar ein ynskjer seg.

Stemmer dette?
Eg er veldig glad dersom nokon av dykk har meir informasjon og/eller kan korrigere meg der eg har misforstått?  Smiley

Det er riktig det som blir sagt av fler av dere her. S og Z er betegnelsene vi bruker på spinneretningene. Det vil si den veien vi lar rokkehjulet gå når vi spinner og tvinner. Hvis vi ser nøye på en tråd, kan vi se at snoen i tråden går den ene eller andre veien.
Hvor mye sno vi lar garnet få, sammen med fiberkvaliteten, er med på å bestemme om garnet blir mykt eller hardt. Det er også med på å bestemme om garnet blir svakt eller sterkt.
I tvebandstrikking vil en helst ha garn spunnet i S og tvunnet i Z. Det skal ha god tvinn, fordi det tvinner seg litt opp mens en strikker. Med S-tvunnet garn skjer det motsatte, garnet tvinner seg mer og mer mens en strikker. Det betyr at garnet blir veldig hardt og uregjerlig.
Spinner du garn til en vevnad i kypert, blir skrålinjene forsterket om du spinner innslag- og renningstrådene i hver sin retning. Men vever du lerretsbinding og spinner renning og innslagstråden i samme retning, vil trådene ”låse seg”. Du får da et fast og godt stoff.
Både i brikkevev og strikking får du fine effekter om du bruker vekselvis tråder med S og Z sno.

Spinning er og blir et spennende fag.  Wink
norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #24 on: February 12, 2010, 11:29:52 PM »

Hei, jeg er også "vevkjerring".
Og når man sier at renning bør være Z-spunnet og innslaget S-tvunnet, er det viktig i alle fall ved vadmelsveving, men også ellers. For når man gjør det slik vil alle fibrene "gå i samme retning" i veven, slik at det blir blankere og bryter lyset jevnere. Var med på et prosjekt med vadmelsvev og deretter stamping, og dette var viktig for utseende. Også for damask ville dette gi bra effekt, men tror få tenker på det der.
Når det gjelder strikkegarn er "butikkgarn" Z-spunnet og S-tvunnet, mens kjøpegarn som selges entrådet er S.
Z-tvunnet garn fås kjøpt og da reklameres det "til tvebandstrikk".
Jeg prøvde tvebandstrikk med vanlig garn, og da ble utseendet akkurat som om maskene var litt "vridd", så dette stemmer nok. Men tradisjonelt har nok de fleste lært spinne motsatt av kjøpegarn, det er slik det står beskrevet i et par gamle bøker jeg har også.
Jeg gikk over til å spinne Z og tvinne S også fordi det da er lettere blande selvlaget garn og kjøpegarn.
Håper dette klarer opp litt  Smiley

Inger
brit
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #25 on: February 13, 2010, 08:34:12 PM »

Nå har jeg lest alle svarene/innleggene etter mitt første spørsmål i tråden. Veldig lærerikt og informativt. Takk for all nyttig spinnelærdom Smiley
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #26 on: February 15, 2010, 09:59:18 PM »

Enda mer å forske på, ja man kan nok lære om ull og husflid et helt liv uten å bli utlært.

bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #27 on: February 15, 2010, 10:32:33 PM »

Enda mer å forske på, ja man kan nok lære om ull og husflid et helt liv uten å bli utlært.

Ja det er helt sikkert. (Eller kanskje det er jeg som er supertreig). Jeg oppdager nye ting hele tiden. Og jeg har spunnet ganske mye de siste 30 årene. Roll Eyes Utlært? Nei! Smiley  Det er jo det som gjør det så spennende.
leni425
Newbie
*

Norsk spinner i England

View Profile
« Reply #28 on: March 24, 2010, 05:33:55 PM »

Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det å spinne rå ull som ikke er behandlet mer enn en lett vask, dvs der hvor det fortsatt er lanolin igjen i ulla, heter "to work in the grease". Her i England er i hvertfall det riktig. Man kan spinne ull fra fellen "working with fleece" uten å "spin in the grease". Hvis ulla er vasket og mesteparten av lanolinen er vasket ut, er det ikke "in the grease". HTH

Leni425 on Ravelry, Leni McCormick on Facebook
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: