Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 05, 2010, 06:29:47 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Hjelp! Snakk om å tulle med ull...  (Read 296 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Sissel
Full Member

View Profile WWW
« on: June 10, 2010, 08:25:36 PM »

Jeg holder på å farge masse ull til en bygdedag i helga, og så har jeg farget ull over en ukes tid nå. Men jeg har selvsagt ikke skrevet ned hva den første batchen var, og jeg farget 2x BFL (den klarte jeg å se hva var) 2x Corriedale og 2x Shetland. Jeg tenkte med meg selv at jeg jo visste hvilken farge jeg hadde fatget de forskjellige i, men nå har jeg altså glemt det.

Noen tips til hvordan jeg lettest ser forskjell på Corriedale og Shetland?
Jeg innbiller meg at den ene føles en anelse grovere når jeg trekker ulla fra hverandre, men kan jeg være sikker?
Eller må jeg rett og slett bare spinne en prøvetråd og vaske den for å se hvilken en som puffer seg opp mest?

Hvis jeg ikke kommer ut fra hobbyrommet innen ti minutter, send inn letemannskaper...
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: June 10, 2010, 09:28:27 PM »

He he, kjenner til det problemet ja. Det kommer jo litt an på, fibrene kan jo variere, men den shetlandstopsen (hvit) jeg har fra Heidi Kim var mer finfibret og lettere enn den hvite corridalen jeg har kjøpt fra Spinnvilt flere ganger. Begge puffer seg egentlig ganske ut etter vask, hvor mye avhenger jo også av spinningen. Vet ikke om det kan være en idè å måle fiberlengden? (dra ut noen få fibre fra hver tops) Tenker at kanskje shetlandstopsen har lengre fibre, men vet ikke sikkert. Og kanskje corridalen  har en anelse "større" bølger enn shetlandsen. Men som sagt, shetlandsull varierer jo veldig.

Marianne
Jr. Member
**

Spinner på en Majacraft Rose

View Profile WWW
« Reply #2 on: June 10, 2010, 11:17:07 PM »

Jeg vil også mene at Shetland er finere enn Corridale, Corridale synes jeg er ganske grov.

-Marianne :-)
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: June 11, 2010, 09:14:43 AM »

Hm. Sissel, hvor fikk du rovingen fra?  Om det var Spinnvilt, send Eirik og Tove en melding for å høre om en er mykkere enn den annen.

Men ja, VANLIGVIS er Corriedale kortere enn Shetland, og VANLIGVIS har Corriedale en mer regelmessig og skarpere crimp enn Shetland.  Også vanligvis har Corriedale mer "bounce" enn Shetland pga den crimp.

Men spørsmålet er om Shetland rovingen ble laget fra alle 3 slags Shetland, eller hvor mye av den primitiv (og derfor tog) ble brukt i rovingen.  Hm. . . . Der har vi kanskje en løsning.  Se på begge fiberene.  Finnes det EN som har noen lengre stivere hår?  Om det stemmer, da har du Shetland.

Men ikke alle Shetland roving er like.  Jeg har nylig fått en som var ganske grov--og det var delvis pga fiberen var en blanding av tog og thel fra enten bare primitiv (dobbelt pels) Shetland eller mer av dem enn de andre (intermediate eller single-coat).  Om de har trukket ut de stivere ytre hårene (tog), da er rovingen mye mye mykere. Da, som Marianne notere, kan det virkelig bli mykere enn vanlig Corriedale.

Men se etter tog først.  Om det IKKE finnes, da kan det hjelpe å se nærmere på fiberen og se etter crimp og lengden.  Og om du kan få en tilbakemelding fra leverandøren om mykhet kan du i hvert fall gjette.

Sissel
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: June 12, 2010, 08:45:38 PM »

Phuh, Jeg fant en ufarget corriedale som jeg sammenliknet så det gikk heldigvis greit. Jeg prøvde å se forskjellen på fiberlengde og crimp også, men jeg visste allerede hva som var hva så jeg var bare enig med meg selv der, kunne vært artig å lage en slags blindtest en gang og se hvordan man klarte seg:)

Hvis jeg ikke kommer ut fra hobbyrommet innen ti minutter, send inn letemannskaper...
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #5 on: June 12, 2010, 11:04:38 PM »

Ja, topsene kan være vanskelig iblant. Roving er nesten enklere. De er gjerne ikke så utstrekt, og det er lettere å kjenne igjen fibrene. (etter det jeg har erfart iallefall) Bra du fant ut. Det er kjedelig hvis man hadde tenkt å selge noe, og så ikke plutselig ikke vet hva det er.

Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #6 on: June 14, 2010, 09:48:49 AM »

Wooot!  Sissel, så bra at du fikk det ordnet!   Grin

Kozemor
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: June 15, 2010, 07:28:00 AM »

HVa er forskjell på tops og roving??

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: June 15, 2010, 09:04:23 AM »

Tops er kammet ull, roving er kardet, men jeg må si at jeg av og til blir litt forvirret, for enkelte ganger virker det som betegnelsene brukes litt om hverandre. Noen kaller alt for roving virker det som. Vi har jo sliver også, som også er kardeband. Roving mener jeg skal være tilført en slags sno(?), men Kanskje Rhonna kan forklare (igjen)...Beskrivende bilder hadde også vært hjelpsomt.  Cheesy

Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #9 on: June 15, 2010, 03:55:56 PM »

men Kanskje Rhonna kan forklare (igjen)...Beskrivende bilder hadde også vært hjelpsomt.  Cheesy

HA!  Jeg tviler at dette kommer til å forklare mye, men får se om jeg kan hjelpe litt. . . .

Ok.  "Tops" er fiber som har blitt kammet.  Alle hårene ligger i samme retningen, og da får man spinne et worsted garn (om man bruker et worsted spinning metode).  Men bare husk at fiberen har blitt kammet.

"Roving" er kardet fiber som har fått litt snu på seg i prosessen.  Hårene selv har ikke fått snu, men hele "tauet" har blitt snudd litt mens det ble tatt fra roving-maskinen.

"Sliver" er det som er forvirrende, og kan faktisk finnes i 2 former:  kammet eller kardet.  MEN, når vi har den i kammet form pleier vi å si "tops."  Sliver er en mellom-fase i prosessen; fiberen er behandlet, og før den blir tatt over til roving-maskina kan den bli tatt av UTEN at den får noen snu.

Så, egentlig kunne man is at alt som er kammet er tops, og både sliver og roving er kardet (så lenge som ordene brukes riktig)--men roving har litt snu på seg på grunn av hvordan roving-maskinene behandler fiberen.

Hjelper det?

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #10 on: June 15, 2010, 06:21:53 PM »

Det var egentlig dette jeg trodde, men syntes bare det var litt rart om f.eks. jeg selv karder et flak, drar det ut til en sliver,og så tvinner den litt så skifter den plutselig navn til roving...Tenkte kanskje det skjedde en slags sno i selve kardeprosessen... Roll Eyes

Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #11 on: June 15, 2010, 09:24:47 PM »

Nei, du hadde helt rett og trengte ikke meg i det hele tatt.   Smiley

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: