Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 05, 2010, 06:25:20 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Ull-fargedag i Larvik 29. mai  (Read 381 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Nina
Jr. Member
**

View Profile
« on: May 20, 2010, 07:48:19 AM »

Hei!

Vi har spinnetreff i Sandefjord en gang i  måneden, og så er vi to (jeg og Irmelin) som har holdt på en del med farging av ull. Derfor samles vi lørdag 29. mai på Rødbøl skole i Larvik klokken 11- ca 14 til fargedag med syrefarger. Alle andre er også hjertlig velkommen, men pga plassen trenger jeg tilbakemelding senest 26 mai hvis det vil være med noen flere. Det koster ikke noe, det er ikke "kurs" men mer "samfarging".

Vi har likevel satt opp en agenda som vi vil prøve å komme gjennom:

Følgende blir presentert:

•   Grunnleggende teknikker ved farging av ull/garn med syrefarger
o   I kjele
o   I mikrobølgeovn
o   I stekeovn/komfyr

o   Jevn, homogen farging
o   ”Kunst”-farging i nyanser

o   Direkte farging med pulver eller utblandet i vann

•   Grunnleggende farge-teori
•   Etterbehandling av ullen

Ta med følgende:
•   Kjele i rustfritt stål eller emalje (som siden ikke kan brukes til matlaging)
•   Munnbind
•   Oppvaskhansker
•   Noe å blande fargene i – glass, litermål
•   Noe å røre/dytte ullen med i kjelen, helst i stål eller plast
•   Noe å sprøyte fargene ut med (apoteket har 60 ml sprøyter til 35 kroner – det holder med 2, ketsjupflaske eller annen spruteflaske kan sikkert også brukes)
•   Hvis du har en gammel vaskepose som du bruker i vaskemaskinen og som kan avsees, kan du også ta med denne

Ta også med egen ull (eller garn) og farger. Har du ikke ull og farger kan dette kjøpes på skolen den dagen. (Superwash BFL og Superwash merino begge 36 kr/100 gram, Ashford syrefarger til 45 kr/10 gram, holder til ca 1 kg ull)

Det blir ikke laget skriftlig materiale, så penn og papir kan være lurt.

Og så gjør vi som vi pleier på spinnegruppen – tar med termos og kanskje en liten matpakke :-)

Håper vi treffer noen "nye" i området også, som kanskje vil være med på fargedag, og som kanskje også vil være med på "spinningen" fra høsten av!

Hilsen Nina
« Last Edit: May 20, 2010, 08:31:05 AM by Nina » Logged

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #1 on: May 31, 2010, 04:37:12 PM »

Hei Nina!
Takk for en hyggelig lørdag - vi fikk farget en masse  Grin
Og så er det jo så kjekt at du er importør av Ashford syrefarger - da kunne alle kjøpe det de trang der og da  Smiley
Så til alle dere andre som leser dette - Nina har farger til en veldig grei pris.

Nå henger flettene mine til tørk (snart tørre) og jeg gleder meg til å spinne, men har problemer med hva jeg skal ta først.
God sommerdag  Cool

Inger
renateg
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #2 on: May 31, 2010, 08:07:34 PM »

Dette høres veldig kjekt ut.  Har farget i micro, men stekeovn? Hvordan gjør man det?
Nina
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #3 on: June 01, 2010, 07:37:33 AM »

Hei renateg,

I stekeovn blir det nesten som på komfyren - bruk en ildfast form (som senere ikke skal brukes til mat), ha i ull og farger, alufolie eller lokk over og sett på 80-90 grader og la stå. Litt lettere måte hvis du skal ha repeterbare fargeshuft (og formen din er firkantet), men selv er jeg veldig glad i å farge på komfyren. Etter 30-40 minutter sitter fargen godt (jeg er litt av det utolmodige slaget... :-) ) Skal legge ut bilder på bloggen mot slutten av uken :-)

Hilsen Nina

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: June 01, 2010, 09:02:51 AM »

Jeg har også tenkt på stekovnfarging, mest fordi jeg da kan legge ulla/garnet mer utover enn ved kjele, men jeg har ikke turt fordi jeg var redd for å få kjemikalier i maten etterpå. Men det er kanskje ikke verre enn å brenne cernitleire i så måte.

Nina
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #5 on: June 02, 2010, 01:27:49 PM »

Bruk folie eller lokk over. Selve fargestoffene damper ikke av, så det skal ikke forurense stekeovnen :-)

renateg
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #6 on: June 02, 2010, 05:32:16 PM »

Tusen takk, Nina.  Dette må prøves en dag jeg har god tid.  Kan jo spinne når garnet er i ovnen da. Det er veldig kjekt å farge garn.  Er du enig meg meg at det er best å farge superwash ull? Syns det tover  ellers.
Nina
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #7 on: June 04, 2010, 08:04:27 AM »

Hei igjen,

Ja, jeg må være ærlig å si at jeg foretrekker å farge superwash, den beholder kvaliteten bra etter farging. Nå har kanskje dette med at jeg er litt utolmodit og rører litt i ullen under fargingen.... for i teorien skal det gå bra hvis en ikke rører og holder temperaturen riktig... Men jeg vil ikke ta noen sjanser. Jeg pleier å farge på superwash Merino og superwash BFL :-)

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #8 on: June 04, 2010, 04:49:13 PM »

Hei Nina!
Den BFLen jeg farget som du synes var så fin er like fin nå som den har tørket, og den var ikke superwash. Den andre billigulla jeg hadde har heller ikke tovet, og faktisk har den som jeg la tørr i fargebadet tatt farge like godt som det andre. Men ang. toving så vet du jo at jeg brukte temperaturmålinger, for blir ulla for varm ødelegges skjell-lagene og den blir rufsete og tørr å ta på (har erfart dette fra plantefarging og ullkurs). For superwash har en jo ikke problemer med skjell-lagene for de er jo fjernet. Wink
Ellers farget jeg litt silke av restefargene i går; sølvgrå ble blågrå med rosaskjær - ganske merkelig, men ser bedre ut idag når det har tørket mer. Farget silken ved ca 60grader i dobbelt så lang tid da silke tåler dårlig høy varme.  Grin
Tok med kokeplata på jobben, så slipper jeg farge på kjøkkenet hjemme  Cool

Inger
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: