Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 10, 2010, 12:23:36 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: North ronaldsey  (Read 244 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Irmelin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« on: March 07, 2010, 05:21:11 PM »

Hei !

Jeg har nylig begynt å spinne North Ronaldsey ulla mi. Den er fra Orknøyene, og disse sauene lever hovedsaklig av tang og tare.
På så sær kost ble jo dette veldig interessant, og nå som jeg spinner på den må jeg bare dele mine første erfaringer.
Ulla kom som smalt kardebånd (?) nøstet til en ball, og det var jo lurt synes jeg. Den er vasket men inneholder et og annet hint av mose eller noe annet fra botanikken, men ikke slik at det er plagsomt. Selve ullen er ganske myk, og  ,nesten litt som natursvamp på et vis og  den virker veldig spenstig. Jeg har ikke forstand på fiberlengden, men det virker å være maks 5 cm. Dvs at det tar tid for en nybegynner som meg. Den har nok et bra innhold av lanolin også. Jeg synes den er utfordrende å få jevn,og etter min vurdering er dette noe som er best egnet til å spinne på lav utveksling da det er lett å få for mye tvinn i den. (Det er bilde av den på bloggen min)
Er det noen her som har forsøkt denne ulla så vil jeg gjerne høre om erfaringene!
Fortsatt god søndag Smiley

Utvid rimelighetens grenser !
bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: March 07, 2010, 08:42:55 PM »

Jeg har aldri prøvd å spinne av North Ronaldsey ull. Har ikke engang hørt om den.  Wink. Det høres spennende ut. Men jeg finner ikke bilde av den i bloggen din.  Sad . Og jeg som er så nyskjerrig...
Irmelin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #2 on: March 07, 2010, 08:51:25 PM »

Jeg har aldri prøvd å spinne av North Ronaldsey ull. Har ikke engang hørt om den.  Wink. Det høres spennende ut. Men jeg finner ikke bilde av den i bloggen din.  Sad . Og jeg som er så nyskjerrig...

Det er ikke det beste bildet, men ser du på innlegget fra idag er det et bilde av spolen med no naturfarget garn på, og så ser du litt av kardebandsballen der også. Det er north ronaldsey.
Var helt tilfeldig jeg kom over den, og som sagt, kostholdet til den sauen gjorde meg interessert !

bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: March 07, 2010, 09:02:19 PM »

Roll Eyes Ja - jeg ser det jo nå. Spennende.
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: March 07, 2010, 09:34:11 PM »

Ut ifra det lille jeg har lest om den og det ene bildet av ullstabel jeg har sett tenker jeg den minner litt om villsau, men at villsau kanskje har mer og ofte litt lengere dekkull - som gjerne gjør villsauull litt grovere også. Men noen villsauer har veldig myk ull, med lite dekkhår. At de er beslektet er vel en ganske vanlig oppfatning/mening.

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #5 on: March 08, 2010, 10:58:25 PM »

Etter det jeg har sett på nettet er det noe ala villsau både utseendemessig og av ullkvalitet, uten at jeg har sett den. Ta med en prøve på strikkekafeen Irmelin så kan vi se, villsau-ull har jeg iallefall sett en del av. Spennende med sau som lever på tang og tare  Shocked

Inger
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #6 on: March 09, 2010, 08:38:13 AM »

Villsauen spiser visstnok også tang og tare om den holdes ved sjøen, og har et annet/mer "intelligent beitemønster" enn vanlig sau. Synd du ikke har råull, da er det lettere å sammenligne.

Irmelin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #7 on: March 10, 2010, 06:04:32 PM »

Etter det jeg har sett på nettet er det noe ala villsau både utseendemessig og av ullkvalitet, uten at jeg har sett den. Ta med en prøve på strikkekafeen Irmelin så kan vi se, villsau-ull har jeg iallefall sett en del av. Spennende med sau som lever på tang og tare  Shocked

Jeg skal ta med neste onsdag Smiley
ARtig ull egentlig, har lest litt mer om denne sauen og ja, et hardført får det der !
Jeg kan ta med både ulla og det jeg har spunnet til da.
ellers kan man lese litt her: http://www.spirit-trail.net/store.php?crn=226

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #8 on: March 10, 2010, 11:24:41 PM »

Blir artig å se  Smiley
Så litt på noen nettsider med bilde av "orginalen", og synes den minner mye om villsau, bortsett fra hornene som var mye mer imponerende  Grin
Men Orkenøyene var jo norsk en gang i tiden, kirken i Kirkwall ble grunnlagt av en norsk vikingkonge, så det er mange norske aner der oppe, og sikkert aner etter gammel norsk sau også, vil jeg tro  Wink
Har vært der oppe, men det var før jeg begynte å spinne, hadde det vært nå hadde jeg vel ligget langflat etter dyrene på beite ... Roll Eyes

Inger
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: