Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 10, 2010, 12:20:11 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Vonde spoler  (Read 382 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
ebarth
Newbie
*

View Profile
« on: March 07, 2010, 02:16:35 PM »

Hei,

Jeg kjøpte for ca 25 år siden, en vanlig dobbeltsnor rokk på Husfliden i Oslo. Den var god å spinne på de to-tre årene jeg brukte den. Så ble den satt på loftet og ikke tatt ned igjen før for snart et år siden. Jeg syntes aldri at rokken ble så god som den var før, men først og fremst er det blitt slik at det bare er én spole av tre som fungerer. Jeg forstår ikke hva de to vonde feiler. Hullet ser nromalt ut, men de er trange å få satt på. Og så trekker tråden nesten ikke inn på spolen når jeg spinner. Jeg strammer og strammer skruen slik at rokkesnoren blir svært stram. Selv da er det vanskelig å få tråden inn på spolen. Jeg har spunnet ganske mye, men forstår ikke hva det er som skjer. Er det noen som har noen gode råd?

Elise
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: March 07, 2010, 02:34:08 PM »

Velkommen igjen, Elise.   Smiley  (Ikke glem å presentere deg i Begynnelser-->Presentere deg tavlen.)

Om rokken har satt så lenge uten å bli brukt eller gjort noe med kan det være flere grunner til at alt går litt galt.  Først ville jeg sjekke stokken hvor spolene sitter å bli sikkert at det ikke finnes noe rust på pipen.  Du kan ta litt sandpapir å fjerne det, og så legge til et par dropper ølje.  Sjekk også innsiden til spolen og bli sikkert at den også er glatt og fin.  Kan hende at treverket har sprakk seg litt og må ordnes det også.  Om nødt kan litt sandpapir hjelpe her også, men ordne stokken først slik at du får se presis hvor mye må gjøres med spolene.

Jeg regner med at grunnen for at den ikke trekker garnet inn er for at det har for mye tvinn; de fleste rokkene finner det mer vanskelig å trekke når garnet eller entråden får mer tvinn, og da må man stramme opp.  Men man kan stramme eller bremse bare så mye; prøv istedenfor å bruke så lite tvinn som mulig og se om det hjelper.  Om du finner at plutselig begynner rokken å trekke for hardt da, da har du saken.

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #2 on: March 07, 2010, 03:35:32 PM »

Ser for meg at det kan ligge gammel, stiv olje inni ja. (som det event. kan feste seg skitt og støv til)

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #3 on: March 07, 2010, 04:46:20 PM »

Hei, kjenner problemet med trege spoler.
Både jeg og to av de andre i spinneringen har dette problemet på rokkene våre nå. Tror det har noe med vær og vind og treverk som forandrer seg med temperaturen. (var ikke slik før jul)
Hvis vingen er ok og oljet, og likevel treg snelle, må snellen pusses innvendig, med sandpapir hvis du greier det, men jeg synes det er lettere med en rundfil.
At garnet snurrer seg er helt naturlig, for når snella sitter fast går vingen og snella i tilnærmet samme hastighet - og da blir det jo ikke garn. Tror dette problemet løser seg når spolene glir normalt igjen - gjorde iallefall det for meg.
Lykke til  Smiley

Inger
bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: March 07, 2010, 09:00:11 PM »

Jeg er enig med norram. Jeg tror også det er luftfuktigheten som har forandret treverket. Du må nok prøve deg fram... sandpapir, stearin, talkum...eller kanskje litt olje.
Det er kjedelig med bare en spole til rokken. Håper du får de andre igang. 
charlotte
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #5 on: March 08, 2010, 08:33:57 AM »

Fugt kan påvirke træværket - det kan være det bliver bedre, når den har stået noget tid i stuetemperatur (at træet trekker seg sammen igen, når det kommer ind i mere tør luft igen). Men lidt smøring kan sikkert også hjelpe Smiley Lykke til Smiley

Smiley Hilsen
Charlotte
Sissel
Full Member

View Profile WWW
« Reply #6 on: March 08, 2010, 06:20:48 PM »

Jeg brukte en bor som hadde noen tidels millimeter større diameter enn hullet på spolene mine da gammelrokken skulle prøves og ikke ville. Det fikk vekk skjit og lort og det som spolene måtte ha utvidet seg i løpet av tretti år i kjelleren.
Men skal du på med sånt verktøy må duvære heeelt sikker på at du går beint på eller så ødelegger du de...

Hvis jeg ikke kommer ut fra hobbyrommet innen ti minutter, send inn letemannskaper...
ebarth
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: March 10, 2010, 10:25:22 PM »

Takk for flere råd. Rokken har vært nede fra loftet i nesten et år så så det skjer ikke noe mer nå i forhold til fukt osv. Den må være akklimatisert nå. Det er heller ikke rust på pipen. Jeg har smurt med olje inni spolene og trukket dem fram og tilbake på pipen mange ganger. det har ført til at de glir noe lettere, men de er fortsatt ikke helt ok, selvom hullene ser like ut når jeg ser gjennom den gode og de to vonde spolene. Jeg kommer ikke til med sandpapir inni spolene. Det å bruke et borr for å lage åpningen noe større er fristende, men det kan sikkert gå galt og jeg har i alle fall ikke fått det til ennå.

Når det gjelder tvinningen er det noe som kommer fordi tråden ikke trekkes inn. Det er ikke slik at tråden ikke trekkes inn fordi det er for mye tvinn, men at det blir alt for mye tvinn fordi tråden trekkes så dårlig inn på spolen. Rokkesnoren er veldig stram, men likevel trekkes tråden nesten ikke inn. Det må være noe galt med spolene siden én spole er helt ok.
norram
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #8 on: March 10, 2010, 11:06:43 PM »

hei, som jeg sa tidligere, når spolene er trange går de rundt i samme hastighet som vingen og da blir det bare snurr - helt naturlig det. Derfor må spolene mekkes slik at de sklir lettere og kan få en annen omdreiningshastighet enn vingen. Prøvd med en tynn  rundfil ?
Forøvrig er det ikke samme luftfuktighet i stua om vinteren som sommeren, så det kan hende det blir bedre til sommeren likevel (har du varmepumpe ? )
Tror uansett det beste er å jobbe med spolene, for en "sommerrokk" er jo ikke noen løsning  Cry
Lykke til  Smiley

Inger
ebarth
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: March 11, 2010, 08:44:39 PM »

Ja, jeg har varmepumpe.
norram
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #10 on: March 12, 2010, 06:34:21 PM »

Hei, ja tenkte nesten du hadde varmepumpe, har erfart at treverk blir litt mer "umedgjørlig" da.
Men rokken må jo likevel kunne fungere, så da er det å prøve få åpningen litt større på spolene.
Kan jo også pusse litt på vingen hvis nødvendig, men du må være forsiktig, for ellers kan det bli ubalanse.
Håper der løser seg for vond rokk er ikke morsomt. Tipper at det er et parti innerst mot "bunnen" av vingen som er verst, så prøv litt der først.
Lykke til  Smiley

Inger
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: