Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 05, 2010, 07:04:03 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1] 2 3   Go Down
  Print  
Author Topic: Nina spinner!  (Read 599 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Nina
Jr. Member
**

View Profile
« on: February 01, 2010, 10:48:31 PM »

Mitt første skryteinnlegg. Må vel si jeg er litt stolt, ble ett garn med sjarme. (Ikke så jevnt, men jeg har jo laget det selv :-) ) Og det er veldig deilig og mykt, nesten så jeg bare skal sitte og kose med det... Blir man litt rar av å holde på med spinning, eller er det bare meg som lar meg fasinere av hvordan fibre blir til trås, med sin sjarme og deretter tvunnet til garn med enda nye egenskaper? :-)

Merinoen kjøpte jeg på etsy. Dette er halvparten og så har jeg en tilsvarende i grønntoner.

ingridlin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #1 on: February 02, 2010, 12:10:06 AM »

Hei Nina.

Veldig spennande garn og nydelege fargar!

Blir man litt rar av å holde på med spinning, eller er det bare meg som lar meg fasinere av hvordan fibre blir til trås, med sin sjarme og deretter tvunnet til garn med enda nye egenskaper? :-)

Eg kan berre svare for meg sjølv, men eg blir også litt rar av det  Wink Eg blir aldri lei av å sjå fibrane bli forvandla til tråd. Og aldri lei av å sjå det som byrja som lause fibrar bli laga til ferdige tekstiler. Det er magisk for meg...
...Og så kjenner eg tette band til ukjende kvinner som levde for veldig lenge sidan når eg sit og spinn. Eg likar det...

Eg er forresten også veldig glad i merino, og likar både å spinne og strikke med tynt, fint garn.
Keep up the good work!
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #2 on: February 02, 2010, 10:43:07 AM »

Kjempefint garn! Ja man blir nok litt rar. Men du er ikke alene.

brit
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #3 on: February 02, 2010, 10:57:52 AM »

Gratulerer med ditt første ferdige garn. Det ser veldig bra ut til å være første forsøk. Slik så ikke mitt første garn ut nei  Undecided

Jeg er enig i at man blir hekta på dette, når man først har begynt. Gleder meg til å se utviklingen din videre. Hadde vært morsomt om du ble med på å spinne etter tema for februar. Her er det bare å tolke ut fra egne forutsetninger og fantasi. Og så er det jo jeg som har valgt tema for februar  Cheesy
Sissel
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: February 02, 2010, 05:57:43 PM »

Kjempeflott ble det. Og et godt valg av farger til et nybegynnergarn. Glade farger lager glad spinner.

Hvis jeg ikke kommer ut fra hobbyrommet innen ti minutter, send inn letemannskaper...
Silja
Full Member

View Profile WWW
« Reply #5 on: February 02, 2010, 10:58:23 PM »

Flott garn ja! Og jeg synes også transformasjonen fra fiber til garn er fasinerede. Ren meditasjon!

Nina
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #6 on: February 03, 2010, 09:31:33 PM »

Det hjelper! Dette er resten av Merinoen som er i denne fargen.

Begynner å få litt mer teknikk nå, merker jeg. Og dette garnet (også) er så deilig og mykt.

Ja - det er meditasjon, ikke bare for meg, men mannen holder på å sovne når rokken går, av den rytmiske lyden :-)

ingridlin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #7 on: February 03, 2010, 10:29:57 PM »

Nydeleg garn Nina. Smiley
Det ser veldig godt og mjukt ut.

Nina
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #8 on: February 07, 2010, 07:38:00 PM »

Nye spinnerier!

Nå har jeg begynt å måle og veie også :-)

229 meter/100 gram (115 m/50 gram) – hva er egentlig vanlig å oppgi?
Totalt 160 meter og 70 gram

(og mer på bloggen)

ingidano
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #9 on: February 07, 2010, 09:26:24 PM »

Flott Smiley

Eg har etterhvert bestemt meg for å oppgi løpelengde pr 50 gram. Enklere å sammenligne med kjøpegarn Wink
Silja
Full Member

View Profile WWW
« Reply #10 on: February 07, 2010, 11:11:22 PM »

Fordi jeg som oftest ser etter (eller regner om) hvor mange meter som er anbefalt for et prosjekt som har jeg mer eller mindre sluttet å tenke på vekt men fokuserer mest på meter jeg har.

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #11 on: February 08, 2010, 06:26:11 PM »

Hei Nina!
Kjempeflott garn, og så fine farger  Smiley
Håper du tar det med så vi kan beundre det torsdag 25de  Grin
Inger

Inger
Irmelin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #12 on: February 09, 2010, 07:23:31 PM »

Flinke du Smiley
Blir kjempebra, og gleder meg til å se mer - råkk ånn !

Utvid rimelighetens grenser !
Nina
Jr. Member
**

View Profile
« Reply #13 on: February 09, 2010, 10:08:21 PM »

Hjelpe meg...

Nå begynner garnlageret å bli stort her.

Men nå lurer jeg litt på - ser at mange væter garnet etter det er spunnet og henger det opp. Tenkte jeg skulle prøve det - skal jeg ta det i varmt vann eller spiller det ingen rolle - og skal jeg henge "vekt" i bunnen av det - eller mister det litt av spensten da?

Tusen takk til dere alle for at dere tar dere tid til å titte på det jeg lager og svare meg på alle disse rare spørsmålene mine!

Dette er altså nå på 210 m/50 gram. 210 meter til sammen.

Hilsen Nina

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #14 on: February 09, 2010, 10:17:16 PM »

Hei Nina !
Hvis garnet ditt er i balanse (dvs. ikke vrir seg ) er det ikke nødvendig væte det. Dersom du har litt "ubalanse" dvs. at hespen vrir seg litt kan du væte det lett og henge et lodd på det (ikke for tungt) for å prøve å rette det opp. Jeg pleier kontrollere når jeg spinner sammen om garnet er i balanse ( drar ut litt fra rokken og ser om det henger slapt ned ). Da slipper jeg denne korrigeringen etterpå, og garnet blir sterkere om det er spunnet og tvunnet i balanse uten å måtte strekke det etterpå.
Du verden så flink du er blitt  Cheesy

Inger
Pages: [1] 2 3   Go Up
  Print  

Jump to: