Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 06, 2010, 05:06:15 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Down fiber/Down sau  (Read 478 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« on: January 31, 2010, 06:14:36 PM »

Jeg bare lurer på; hva betyr egentlig down (i spinnesammenheng altså) Er det bare underull eller? Har skjønt at det gjerne er kort og myk ull, men er dette alltid tilfelle? Kan vi kalle hundeunderull for downfiber?
Også er det Downrasene i saueverden; der er det kanskje bare et stedsnavn eller? Vi forbinder jo gjerne downraser med en bestemt type ull.

Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: January 31, 2010, 08:37:52 PM »

Oy!  Det var et spørsmål.  Ærlig talt er jeg ikke helt sikkert om jeg kan oversette alle betydningene til norsk, men vi får se.

1.  "Down" brukes når man snakke om fjær.  Ikke de lenge ytrefjær på en fugl (som gåse eller and) men de korte underlag, eller det de små har før de får sine ekte fjærene.  Det er dette man mener når man kjøpe en "down" jakke, vest, eller dyne.  Men ordet kan også brukes for å beskrive noe som er *lik* down og har den følelse, men er ikke fjær i det hele tatt.  

2.  Når det gjelder sau . . . De downrasene opprinnelige kom fra et området som heter "the Downs", et sted i sørøst England.  Det finnes flere "downs" i det området (som Kent, Sussex, South, osv.), og sauene som stammer fra disse områdene får navnet i rasenavnet.  

3. Down-type sau--som Southdown, Suffolk, Dorset--får navnet fra hvor de stammer fra.  Men noen (engelske) raser får den etiketten pga ulla sine ligner de som ER fra Downs. Derfor har vi også Montadale, Clun Forest, Suffolk, Tunis, Black Welsh, og Cheviot, bare for å nevne noen få.

4.   Disse rasene er primert kjøtt raser, men ulla er litt forskjellige og egner seg til noe som trenges å bli både slitesterk og veldig elastisk.  De har ikke så mye fett, så kan vaskes lettere enn mange andre.  Ulla egner seg ikke så mye til toving (det kan toves, men det er litt vanskelig).  Hvor myk den er varierer mellom rasene og enkelte, men det virker som de fleste faller mellom 35-26micron (rundt samme nivået som Corriedale).  Husk BFL er mellom 26-24, og Merino er 24-18.

Det som er virkelig interessant med dette ulla er følelsen.  Den er veldig "spongy"--litt som en svamp.  Crimp i lokkene er ikke i opp-og-ned bølger, men i spirale, og ulla er lett og luftig.  Historisk sett har ulla ofte blitt brukt til tepper og stoffet som ble brukt mye til engelsk dresser (tweed).

Hjelper det?
« Last Edit: January 31, 2010, 11:07:24 PM by Trenchwork » Logged

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #2 on: January 31, 2010, 10:44:19 PM »

Jepp, takk! Det med fjæra visste jeg ikke, selv om jeg nå husker at jeg har lest noe om det før.

Sissel
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: February 01, 2010, 09:17:28 AM »

Down direkte oversatt i fibersammenheng blir dun. som deilige små kyllinger:) Kosekosekose.

Hvis jeg ikke kommer ut fra hobbyrommet innen ti minutter, send inn letemannskaper...
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: February 01, 2010, 09:42:37 AM »

Down direkte oversatt i fibersammenheng blir dun. som deilige små kyllinger:) Kosekosekose.

Jeg ville ha en "D'Oh!" knappe!    Embarrassed  Takk, Sissel!  Jeg hadde glemt om dun . . . Jeg skylder jet lag.  Det, i hvert fall, is my story and I'm sticking to it!   Wink

renee
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #5 on: February 01, 2010, 09:07:06 PM »

Black welsh, og Cheviot er mountain sheep, i modsätning til downs, som er dalene.
Vi har downs, longwool og hill sheep, så , som trenchwork nävner B.f.l. og andre "nyere" raser som er svärt at sätte i katogorier- og så kommer halfbreeds, efterfulgt af mules. (Ja, de er sau!) ::)Jag mener Masham er en mule (skal nok spörg min far) Det er en kyyds mellem Teeswater og Scottish Blackface.
Sissel
Full Member

View Profile WWW
« Reply #6 on: February 02, 2010, 05:55:15 PM »

Jeg ville ha en "D'Oh!" knappe!    Embarrassed  Takk, Sissel!  Jeg hadde glemt om dun . . . Jeg skylder jet lag.  Det, i hvert fall, is my story and I'm sticking to it!   Wink

Jeg sier ikkeno. Jeg glemmer ord som gaffel, vaskemaskin og tirsdag for tia. Roll Eyes

Hvis jeg ikke kommer ut fra hobbyrommet innen ti minutter, send inn letemannskaper...
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #7 on: February 05, 2010, 02:37:36 PM »

Jeg sier ikkeno. Jeg glemmer ord som gaffel, vaskemaskin og tirsdag for tia. Roll Eyes

Ja, men det er ikke du som har stod foran studentene sine og klarte ikke å fikke ordet "folder" (mappe) og brukt vel 3 minutter for å prøve å beskrive en før du tenkt å ta en ut fra vesken din og vis den.  Det bare blir verre . . .

Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: February 05, 2010, 03:11:06 PM »

Black welsh, og Cheviot er mountain sheep, i modsätning til downs, som er dalene.
Vi har downs, longwool og hill sheep, så , som trenchwork nävner B.f.l. og andre "nyere" raser som er svärt at sätte i katogorier- og så kommer halfbreeds, efterfulgt af mules. (Ja, de er sau!) ::)Jag mener Masham er en mule (skal nok spörg min far) Det er en kyyds mellem Teeswater og Scottish Blackface.

Ooops.  Beklager om det jeg skrev var litt uklart.  Cheviot er en "hills" rase og Black Welsh Mountain også, men er oftest også klassifisert som "down type" (ikke down rase) pga ulla selv.  Så de sitter på begge sidene, eller er dual-klassifisert, kan man si.  Men når man snakker om down-type ull er de (og flere andre som ikke stammer fra downs området) inkludert. 

Masham er en kryss mellom Teeswater eller Wensleydale vær og Dalesbred eller Swalesdale sau.  Siden alle rasene er "hill" raser er Masham ikke en mule, men kunne klassifiseres som en hill rase.  Om jeg husker riktig (og det kan absolutt bli et spørsmål!  Roll Eyes ) var den første Mule (og den som har rasenavnet nå) en kryss mellom BFL (lowlands) og Swaledale (hill) eller en annen hill rase jeg husker ikke.  Men ordet nå brukes nesten som en generisk tittel til alle sauene/rasene som er en kryss mellom en lowlands vær og en hill sau.

Utrolig hvor varierende sau-verden er . . .

Og litt morsomt at jeg kan huske at Masham er en kryss mellom Teeswater/Wensleydale og Dalesbred/Swalesdale og IKKE huske ordet for "mappe"!  Skal ikke spørre hva det sier om meg!   Wink

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #9 on: February 05, 2010, 04:57:30 PM »

Hei!
Interessant tema. Vil bare si at jeg spinner cheviot om dagen, og den ligner ganske mye på merino, bortsett fra at den ikke er så "butt" i tuppene. Kjøpte noe fra en gård "in the middle of nowhere". (men i Norge altså). Nydelig å spinne, og så flott farge, har hørt at cheviot bare finnes i hvit, men så er det noen sorte får der også da, og jeg har fått brun lammeull med lyse spisser. Smiley

Inger
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #10 on: February 05, 2010, 07:15:12 PM »

Hei!
Interessant tema. Vil bare si at jeg spinner cheviot om dagen, og den ligner ganske mye på merino, bortsett fra at den ikke er så "butt" i tuppene. Kjøpte noe fra en gård "in the middle of nowhere". (men i Norge altså). Nydelig å spinne, og så flott farge, har hørt at cheviot bare finnes i hvit, men så er det noen sorte får der også da, og jeg har fått brun lammeull med lyse spisser. Smiley

Hmmmm.  Jeg må si at Cheviot som jeg har prøvd (både North Country og Borders) er langt fra de forskjellige Merino jeg har prøvd.  Lamm er jo mye mykere, men jeg lurer hvor du har fått din Merino fra?  Det eneste som jeg kan tenke meg er at den Merino var en grovere (strong) type . . .   Og ja, rasestandardene sier at dyrene burde være hvit, men som med mange andre raser begynner oppdrettene å få inn farger.  Men da må de nesten krysses med en lignende rase får å få den genetiske koden i avling og da avle "ren" igjen til de kommer tilbake til 100% (og forhåpentligvis beholder fargen).  Men det er jo ingenting feil med en "blandnings sau" om man liker fargen og kvaliteten til ulla.   Grin  Faktisk er noen av de fellene som jeg har likt blant de beste en blanding av Rambouillet og Corriedale, og en annen 75% Merino og 25% Romney . . .

Ok, ok, jeg innrømme at det er veldig få som jeg IKKE liker . . .  Wink

renee
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #11 on: February 05, 2010, 10:27:50 PM »

Hvad er sauen man kalder for Norske Rygja i Denmark. De siger det er kryds, Cheviot, Spelsau, og en Downs ras? Dejligt ull i hvert fald
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #12 on: February 05, 2010, 11:30:15 PM »

Sakset fra www.nsg.no:
Rygjasauen er en norsk rase av crossbredtypen som har sitt opphav i Rogaland. Den ble godkjent som egen rase i 1924. Den har sannsynligvis innslag av både merino, leichester, sutherland og sjeviot. Rygjasauen er noe mindre enn dalasauen og heller ikke så grovbygd. Den har svart nese og klauver, blankt og glansfullt hårlag i hodet og på beina, et trekk som trolig kommer fra spælsauen. Den kan ha svarte flekker i hårlaget i fjeset og på beina. Den har bra kjøttfylde, og ulla er kjent for å være myk og margfri.

I sauekontrollen utgjorde rygja 1 % av søyene i 2006. Som for dala er nok mange av disse egentlig norsk kvit sau (se denne), men det finnes også noe relativt reinraset rygja. Landslaget for reinrasa norsk sau har eget avlsopplegg for rygja.

Jeg har nesten inntrykk av at de norske sauerasene er "bedre stillt"/blir tatt bedre vare på i Danmark enn her i landet.
« Last Edit: February 05, 2010, 11:33:08 PM by Ullsmeden » Logged

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #13 on: February 06, 2010, 11:04:16 AM »

Hei Trenchwork!
Når jeg sammenlignet chevioten min med merino, mente jeg standarden for merino; altså krusninger pr.cm, tette godt definerte stapler, og finfibret (uten at jeg kan ta micronene på øyemålet). Videre egenskapene ved karding. Hvor jeg har kjøpt chevioten kan jeg nesten ikke si her på nettet, bortsett fra at vedkommende hadde mange forskjellige typer sau (mest spæl i de utroligste farger), men også cheviot, dalasau og texel, og at jeg var til stede under lammingen og kunne se meg ut hvilke lam jeg ville ha ull fra når de ble klippeklare på høsten! Det var utrolig gøy  Smiley
Ellers savner jeg litt omtale om svensk finull, og er det ingen som spinner lin (flax) her ?

Inger
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #14 on: February 06, 2010, 08:01:33 PM »

Hei Trenchwork!
Når jeg sammenlignet chevioten min med merino, mente jeg standarden for merino; altså krusninger pr.cm, tette godt definerte stapler, og finfibret (uten at jeg kan ta micronene på øyemålet). Videre egenskapene ved karding. Hvor jeg har kjøpt chevioten kan jeg nesten ikke si her på nettet, bortsett fra at vedkommende hadde mange forskjellige typer sau (mest spæl i de utroligste farger), men også cheviot, dalasau og texel, og at jeg var til stede under lammingen og kunne se meg ut hvilke lam jeg ville ha ull fra når de ble klippeklare på høsten! Det var utrolig gøy  Smiley
Ellers savner jeg litt omtale om svensk finull, og er det ingen som spinner lin (flax) her ?

Ah.  Nå begynner jeg å skjønne.  Kanskje dette kan hjelpe . . .
Micron til Merino burde bli mellom 24-18 (untatt Sharlea som skal være under 17.5 micron).  Micron til Cheviot faller mellom 33-28.  Men det som er mest interessant er at Cheviots crimp--selv om det er tett--er annerledes enn Merino i at den går ikke opp og ned, kan man si, men i spiraler.  Det er ikke som Teeswater eller Wensleydale som har kruller, men hvert eneste hår på Cheviot og de andre down-type har en slags crimp som gjør at de er nesten som fjærer og ulla blir da veldig elastisk. 

Men ikke stresse; det var ikke Chevioten som jeg lurte om, men Merinoen.  Om du fikk den som rå ull fra her i landet var det sannsynligvis en grovere type; jeg kjenner om ingen som har flokker fra de lavere micron standard, men jeg har ikke søkt for mye.

Vi har flere som liker å spinne lin i gruppen.  Renee, Pirle, og Bloggspinner er de tre jeg husker på øyeblikket.  Men det finnes andre.   Bare stille ut tråden og se hvem svarer.   Wink

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: