Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 06, 2010, 05:14:46 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: hvordan skjøter man tråden man har spunnet?  (Read 1680 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
kerode
Newbie
*

View Profile WWW
« on: January 01, 2010, 08:17:44 PM »

Jeg veit ikke om noe pen måte eller riktig måte å skjøte tråden på når jeg er ferdig med en 'sats' på håndteinet och har gjort en ny. Skal man bare knyte det sammen eller går det på noen måte å tvinne det pent sammen. Etter att jeg har laget en 30-40 gram tråd på teinet blir det så tungt at tråden bare ryker! Hadde likt å kunne lage hesper på 100g uten knuter hvis mulig..

Mia
Silja
Full Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: January 01, 2010, 08:33:02 PM »

Dette svaret er "sakset" herfra http://spinnershome.net/index.php?topic=150.0

Silja, en måte er å spleise garnet på akkurat det samme måte som om du skulle spleise garnet til noe annet.  Om garnet kan toves pleier jeg å bruke en "spit join" med tynn garn.  Du vet hva den er, ikke sant?  Bløte begge endene, legg dem sammen slik at de overlappe, og rulle dem sammen hardt og hurtig mellom hendene dine slik at endene toves sammen.  Så lenge som tovingen er bra gjort holder garnet sammen.

kerode
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #2 on: January 01, 2010, 09:51:30 PM »

Supertakk, dette skal jeg prøve, leser i din link att man kan 'spytte', får väl drikke nokk vann først.. Fungerer dette på det garnet jeg alle rede har hespet også, og vasket? Jeg skal prøve litt seinere..

Mia
ZoePurls
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #3 on: January 02, 2010, 10:22:01 AM »

Ja, man spytter, eller bare bruker vann. Har jeg en vannflaske i nærheten bruker jeg ofte det. Jeg bruker denne metoden hele tida på alt mulig garn, så lenge det kan toves fungerer det bra!
ulla
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #4 on: January 03, 2010, 12:12:03 AM »

Jeg har hørt at det tover raskere og bedre med spytt pga noe ensym-greier, men er ikke sikker.
Det jeg egentlig ville dele er at det er en veldig fin måte å skøte tråder sammen på i strikke- og hekletøy også. Jeg gjør bare det og det er VELDIG deilig å slippe alle festingene når arbeidet er ferdig og skal monteres.

Jeg strikket dette teppet av små håndspunnede trådsnabber og satte det sammen som en slags fillerye med fargebytter både her og der og uten annen festing enn den siste tråden jeg felte av med  Smiley
http://filletantefishfish.blogspot.com/2009/07/ullteppe.html
Silja
Full Member

View Profile WWW
« Reply #5 on: January 03, 2010, 10:23:13 AM »

Jeg strikket dette teppet av små håndspunnede trådsnabber og satte det sammen som en slags fillerye med fargebytter både her og der og uten annen festing enn den siste tråden jeg felte av med  Smiley
http://filletantefishfish.blogspot.com/2009/07/ullteppe.html

Det var tøft!!!

hunni
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #6 on: January 06, 2010, 10:30:32 PM »

Dette var jeg ikke klar over Ulla !!! Gjett om du har gjort hverdagen min lettere nå  Grin Jeg hater nemlig alle disse trådfestene, så det her skal jeg suge til meg  Cheesy
ulla
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #7 on: January 07, 2010, 11:27:23 PM »

Så fint  Cheesy - jeg hater jo virkelig etterarbeidet på et strikketøy , så for meg skal det mye til for at jeg ikke skjøter garnet på denne måten lenger (sjøl om jeg har blitt voksen nok til å gjøre ting jeg ikke synes er gøy). Nå strikker jeg er babysurprise-jakke med 7 ulike farger i stripene - og det gjør jo ingenting  Smiley - mitt strikketøy ser helt ryddig ut. Ingen trådender henger noe sted.

Og takk for god tilbakemelding, Silja. Bildene er ikke så gode synes jeg. Litt klarere farger i virkeligheten. (Jeg blei så stressa av det kjempegrønne gresset og treet ute at jeg dro av litt for mye farge i photoshop...)
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: