Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 10, 2010, 12:21:20 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Nye fiberdyr i nabolaget, tror jeg...  (Read 1262 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #15 on: March 06, 2010, 03:34:53 PM »

Bildeserien er for sau, men regner med mohair også kan klippes som pygoraen og cashmeren. Er mest redd for de hornene jeg. Regner med vi må ordne en grime eller halsband. Takk for linkene.
Ja, nå er jeg ikke så glad i å spinne mohair, men det er jo artig å spinne av lokale dyr da.

HKangora
Full Member

View Profile WWW
« Reply #16 on: March 06, 2010, 03:41:39 PM »

Bildeserien er for sau, men regner med mohair også kan klippes som pygoraen og cashmeren. Er mest redd for de hornene jeg. Regner med vi må ordne en grime eller halsband. Takk for linkene.
Ja, nå er jeg ikke så glad i å spinne mohair, men det er jo artig å spinne av lokale dyr da.

Hei

Cashmeren blir kammet og plukket, den blir ikke klippet i det hele tatt. Så svaret er nok at de to geite rasene behandles forskjellig når en skal få av ullen. Men, vist de ikke vet hva de skal gjøre med ullen fremover, kan jeg jo høre med hva en proff klipper tar, så kan en gjøre en deal  Grin

Om du får tak i beste kvaliteten av mohair, tror jeg nok du begynner å like det. Jeg likte heller ikke å spinne med mohair, helt til jeg fikk kid mohair lokker og gjett om jeg ble frelst Shocked)

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #17 on: March 09, 2010, 04:12:43 PM »

Å, trodde jeg så en ilmsnutt av cashmereklipping, men da har jeg sikkert blandet sammen noe. Nå er iallefall to av geitene klippet. Du hadde rett ang. skjeggtrimmer, den holdt til hodet var klippet og så gikk den lei (ant. fett som fikk den til å stoppe) , men med saks gikk det greit. Klippet mesteparten stående, så fikk vi hjelp av mannen til å legge den ned for å klippe under. Det ble som å klippe en veldig stor (og møkkete) angorakanin. Rolige var de også.

HKangora
Full Member

View Profile WWW
« Reply #18 on: March 09, 2010, 06:00:39 PM »

Å, trodde jeg så en ilmsnutt av cashmereklipping, men da har jeg sikkert blandet sammen noe. Nå er iallefall to av geitene klippet. Du hadde rett ang. skjeggtrimmer, den holdt til hodet var klippet og så gikk den lei (ant. fett som fikk den til å stoppe) , men med saks gikk det greit. Klippet mesteparten stående, så fikk vi hjelp av mannen til å legge den ned for å klippe under. Det ble som å klippe en veldig stor (og møkkete) angorakanin. Rolige var de også.

Så supert å høre at alt gikk bra   Grin fikk du fiber som takk, eller var alt ødelagt?

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #19 on: March 09, 2010, 07:24:06 PM »

Hmmm, jeg får ulla ja, men hun vil jo gjerne ha litt garn også etterhvert. Tar det som det kommer, det er jo godt å kunne be naboer om tjenester tilbake også når man har dyr.
Mesteparten av ulla på den ene var veldig sammenfiltet og full av flass. Regner med den hadde midd, så der blir det Ivomec. Geit nr. to hadde mer ok ull, og det var en unggeit, så den var ganske myk. Tredjemann tar vi til helgen. Hun har finest ull. Det var artig å ha fått det til iallefall - uten en skramme, verken jeg eller mohairdamene.
(De var inne på å kjøpe klippemaskin. Blir det sau på meg kan jo spleiseing være aktuelt.)

ingridlin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #20 on: March 09, 2010, 11:47:52 PM »

Så flott at du lar oss andre få ta del i dette. Veldig spennande å høyre om...  Smiley
Godt at det gjekk så fint!
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: