Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 05, 2010, 06:28:16 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 2 [3]   Go Down
  Print  
Author Topic: Single ply...  (Read 1103 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
HeidiS
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #30 on: April 23, 2010, 08:10:51 PM »

Tja rett og galt? Vi kan jo se litt bakover i tid.....
Jeg holder på å lese om Skjoldehamnfunnet for tiden. Det er en person som ble funnet gravlagt i ei myr på Andøya på 30-tallet. Den mest sannsynlige dateringen for begravelsen er 1000-tallet, og funnet inneholder flere plagg med vevde bånd, påsydde fletter og pyntesømmer.   Tongue

Det er alle varianter av garn her: S, Z, Z2S og S2Z, men noen hovedtrekk skiller seg ut:
  • Vevde stoffer har alle renning i Z og innslag i S.
  • Det som er av 2-tråds er i hovedsak Z2S, S2Z forekommer kun et par ganger.
  • Det ser ut som om det er mer S enn Z av entråds.

S - entrådet S spunnet
Z - entrådet Z spunnet
S2Z - Z tvunnet av to S spunnede tråder
Z2S - S tvunnet av to Z spunnede tråder
bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #31 on: April 24, 2010, 06:57:12 AM »

Tja rett og galt? Vi kan jo se litt bakover i tid.....
Jeg holder på å lese om Skjoldehamnfunnet for tiden. Det er en person som ble funnet gravlagt i ei myr på Andøya på 30-tallet. Den mest sannsynlige dateringen for begravelsen er 1000-tallet, og funnet inneholder flere plagg med vevde bånd, påsydde fletter og pyntesømmer.   Tongue

Det er alle varianter av garn her: S, Z, Z2S og S2Z, men noen hovedtrekk skiller seg ut:
  • Vevde stoffer har alle renning i Z og innslag i S.
  • Det som er av 2-tråds er i hovedsak Z2S, S2Z forekommer kun et par ganger.
  • Det ser ut som om det er mer S enn Z av entråds.

S - entrådet S spunnet
Z - entrådet Z spunnet
S2Z - Z tvunnet av to S spunnede tråder
Z2S - S tvunnet av to Z spunnede tråder

Embarrassed Jeg klarte å gå i surr i mitt forrige innlegg. Her gjelder det å ha tunga rett i munnen og trykke på riktige taster. Jeg mente selvfølgelig at renningsgarn spinnes Z og innslag S, akkurat som du skriver.

ingridlin
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #32 on: April 29, 2010, 09:37:29 AM »

Jeg husker da jeg ga en liten demonstrasjon at det var noen eldre damer som kom og så på rokken (det var Rose jeg tok med da) og var helt fascinert.  De husket at de spant med mor og bestemor (oftest bestemor) da de var yngre, men den mente å huske at de spann i motsatt retning til det vi gjør i dag.  Det var umulig å vite om de husket riktig eller om minnene sviktet litt, men de var ikke de første eldre damer som hadde fortalt meg om det.  Så, jeg lurer.  :-) 

Eg har ein teori... Smiley Det er ikkje veldig lenge sidan strikking heilt utkonkurrerte nålebindingen her i Norge. Dersom eg ikkje hugsar feil har eg lese at det fyrst skjedde ein gong på slutten av 1800 talet eller så seint som byrjinga av 1900-talet. Før det var det lenge parallelle teknikkar. (I den bygda eg vaks opp snakka dei framleis om å "binde" sokkar eller vottar o.l., sjølv om eg aldri såg at dei brukte anna enn strikking og hekling...)

Når ein nålebind så heiter det at det er best å bruke tråd som er z-tvinna (eller eintråds som er z-spunne), medan til strikking skal det vera best med s-tvinna.
Kvinner som spant garnet sitt sjølve hadde kanskje litt sterkare band til gamle tradisjonar og hadde som regel lært handverket av si mor som igjen lærte det av si mor osv. og dermed har dei lært korleis dei spant garnet etter gamalt; nemleg den måten som passa best til å nålebinde...
No for tida er det berre få som driv med nålebinding, så alt kjøpegarnet og det meste av det me spinn til oss sjølve blir s-tvinna (s-spunne for eintråds).

Det er no det eg trur  Smiley
norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #33 on: April 29, 2010, 04:13:00 PM »

Hei Trenchwork!
Aner ikke hvorfor retningen har forandret seg, men det kan vel ha noe med impulser utenfra å gjøre. Jeg begynte med det da jeg leste bruksanvisningen på Ashford Joy - tenkte ikke over det men fant ut at det var greier med samme retning som kjøpegarn. Mulig det tradisjonelt har vært spunnet mest til vev eller f.eks tvebandstrikkede votter, men egentlig tror jeg vi har forandret det siden mange har sett og lært på internett.
Ellers så er det da mange som spinner "på gamle måten" - det kommer vel mye an på hvem man har lært det av.  Cheesy

Inger
Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #34 on: April 30, 2010, 07:23:12 AM »

Jeg tror at dere alle sammen har rett; det er mest sannsynlig at det skjedde pga flere grunner.  Men det er ganske fascinerende å merke prosessen.   Smiley

Pages: 1 2 [3]   Go Up
  Print  

Jump to: