Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 06, 2010, 04:30:52 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: veving på gang  (Read 2838 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« on: July 09, 2009, 04:33:49 PM »

Nå sitter jeg jammen meg og vever et lite mini-prøveskjerf. Smiley Veven er satt opp litt provisorisk av en som knapt har sett en vev før (meg) og renning er rent på vevkrakken (festet to treskiver med stenger på på krakken itillegg. Vet ikke hva de var beregnet til). Noen deler mangler, men imens min stefar ordner dem bruker jeg noe annet. Man tager hva man haver, og det er morsomt å ha fått til uten hjelp av gammel dame. Hva skulle man gjort uten bøker og Youtube? (Jeg fikk t.o.m. ommøblert og shinet stua da veven skulle plasseres-midt på natta etter en slitsom bursdag.) Tongue
Men jeg lurer på; Det jeg tror er trinser (bruker det iallefall til det) er laget av kun tre og er litt trege. Hva bør man smøre dem med-hvis man i det hele tatt bør smøre tre?

pirle
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #1 on: July 10, 2009, 12:49:54 PM »

Gratulerer med den nye veven! Fint at  du kan hjelpe deg selv, det er vel den beste læreren  Wink   Angående å smøre tre – jeg bruker rent hvitvaselin til min rokk. Det selges i tuber og vi kan kjøpe det på apotek her i Finland.
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #2 on: July 10, 2009, 08:43:11 PM »

Ok. Jeg prøvde å dytte litt vanlig vaselin inni, men lyktes nok ikke helt. Fikk istedet på snora som så bare gled over hjulene istedet for at hjulene gikk rundt. Får prøve og justere litt mer når jeg er ferdig med skjerfet jeg holder på med. (Nr 2 - av håndspunnet garn.) Jeg vever nå iallefall.

bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: December 01, 2009, 09:18:12 AM »

Her kommer et "bedre sent enn aldri" tips. Jeg brukte (bruker) alltid talkum der det er tre mot tre som går treigt. Og jeg vil prøve talkum der det er tre mot tråd/tau og. Ellers er vaselin et bra valg.
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #4 on: December 01, 2009, 05:55:23 PM »

Ja, dette rådet leste jeg et annet sted her inne. (du som hadde postet) Har desverre ikke hatt tid til å røre veven siden det første skjerfet, men klør i fingrene etter den.
-Takk! Smiley

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: