Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 06, 2010, 05:13:39 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: hjelp jeg skal vaske råull!!!  (Read 1176 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
bloggspinner
Full Member

View Profile WWW
« Reply #15 on: February 25, 2010, 08:40:45 AM »

Det er interessant å lese argumenta for og mot vasking av ulla før spinning.  :)Sjølv vaskar eg ulla mi før spinning... og saknar den gode kjensla av lanolin i hendene...

Om du ikke bruker fullt så varmt vann og heller ikke såpe når du vasker ulla di, så beholder du allikevel lanolinen i den. Lanolinen løser seg først opp ved 40 - 50 grader. Hvis du skifter vann flere ganger - blir ulla ren. Men den vil fortsatt gulne raskere enn ull uten lanolin - og den vil over litt tid fortsatt legge igjen et belegg i pipa - som igjen overføres på fibre du helst vil beholde rene.

HKangora
Full Member

View Profile WWW
« Reply #16 on: February 26, 2010, 01:16:24 AM »

Skal fortelle en artig episode:
For noen år siden fikk jeg en fell fra en gammel vær, han som hadde den hadde tenkt å kaste den etter slakting, men jeg ville jo gjerne prøve. Men den var forferdelig full av lort og annet, spylte den med hageslange, og etterpå vasket jeg den i bøtter ute (etter klipping) Men gikk lei, og glemte ei bøtte som sto "opp-ned". Den overvintret ute, og da jeg så bøtta på våren og tippet den rundt, kunne jeg se at all lort var vekk, og der klumpene hadde vært var ulla nesten blåhvit - helt "renvasket"
Utrolig men sant  Grin

Det er en teknikk, leste i Spin-off en artikkel av Judith MacKenzie om fermented suint metoden. Her er link til en blogg om en vil lese mer ellers er det bare til å søke på google på fermented suint.

Vet det var mange som prøvde dette etter artikken i Spin-Off, tror at mesteparten og det står det også i artikkelen. At ja, ullen blir ren, men lukten ........

Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #17 on: February 26, 2010, 10:11:48 AM »

Spinoff-metoden appelerte ikke så veldig til meg heller av en eller annen grunnn. Jeg bare vet hvor udelikat det blir om jeg har glemt bløtlagte klær oppi vaskebøtta i noen dager. Men det er jo kjekt å vite at ulla ikke blir ødelagt om man glemmer den litt.

norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #18 on: February 27, 2010, 12:55:01 PM »

Kikket på bloggen - visste ikke at jeg hadde brukt noen Spin-off metode, men det var jo nesten!
Bortsett fra at bøtta mi sto opp-ned slik at det var luktfritt da jeg snudde den på våren. Men tross alt hadde det stått ute fra ca oktober til mai, så litt annerledes ble vel det jeg gjorde (glemme bøtta)
Uansett, tror ikke jeg vil anbefale metoden til noen, men som et eksperiment ble jeg iallefall en erfaring rikere  Smiley
Neste gang sier jeg nei takk hvis noen tilbyr en gammel møkkete vær !

Inger
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: