Spinner's Home | Spinnerens Hjem
September 06, 2010, 04:30:19 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News: NB! Vær så snill å huske å oppdatere profilen din med din lokale!  (kan være generelt) Vi har fått flere nye folk i det siste; velkommen igjen, og husk å presentere deg i "introductions" tråden! :-)

Home   Help Search Login Register  
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Long draw  (Read 881 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Silja
Full Member

View Profile WWW
« on: February 06, 2009, 06:15:41 PM »

Hva heter den teknikken på norsk egentlig? Det meste jeg kan om spinning kommer fra den engelskspråklige verden i form av blogger/podcaster og Ravelry.

Uansett, jeg har endelig skjønt og fått til å spinne med en skikkelig long draw teknikk og er ganske fornøyd selv nå Smiley

Trenchwork
Administrator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #1 on: February 08, 2009, 07:40:03 PM »

Gratulerer, Silja!  Fint når alt begynner å komme sammen.   Grin

Men jeg vet heller ikke hva det heter på norsk så håper at Bloggspinner har et svar.   Wink  (Også for "backward draw" og "forward draw"?)

BirtheP
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #2 on: February 09, 2009, 01:40:41 PM »

Hva heter den teknikken på norsk egentlig? Det meste jeg kan om spinning kommer fra den engelskspråklige verden i form av blogger/podcaster og Ravelry.

Uansett, jeg har endelig skjønt og fått til å spinne med en skikkelig long draw teknikk og er ganske fornøyd selv nå Smiley
Hej Silja.
Hvad det hedder på norsk ved jeg af gode grunde ikke, men på dansk er det nærmeste udtryk nok at "spinde efter kartegarns-metoden". Der er faktisk også et gammelt udtryk der hedder "at trække i langdrag", men om det overhovedet er spinderelateret skal jeg ikke kunne sige..
Hej fra Birthe P, Danmark

Silja
Full Member

View Profile WWW
« Reply #3 on: February 09, 2009, 05:04:01 PM »

Hej Silja.
Hvad det hedder på norsk ved jeg af gode grunde ikke, men på dansk er det nærmeste udtryk nok at "spinde efter kartegarns-metoden". Der er faktisk også et gammelt udtryk der hedder "at trække i langdrag" , men om det overhovedet er spinderelateret skal jeg ikke kunne sige..
Hej fra Birthe P, Danmark
"at trække i langdrag" det er jo egentlig ganske logisk da, og kansje uttrykket kommer fra spinning også Smiley

Marianne
Jr. Member
**

Spinner på en Majacraft Rose

View Profile WWW
« Reply #4 on: February 09, 2009, 06:43:30 PM »

Langt fratrekk da?

-Marianne :-)
Knittacia
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #5 on: February 18, 2009, 09:29:30 AM »

Jeg kaller det bare langt baktrekk, men å "trekke i langdrag" høres mer profft ut!
BirtheP
Newbie
*

View Profile WWW
« Reply #6 on: February 19, 2009, 09:59:00 AM »

Jeg kaller det bare langt baktrekk, men å "trekke i langdrag" høres mer profft ut!
Hmm.. Ja, det er jo egentlig også direkte oversat fra det engelske udtryk: long draw = langtræk. Så måske vi skulle vedtage at kalde det "langdrags-spinding"?

janicke123
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #7 on: February 19, 2009, 11:19:01 AM »

Hva er long draw? Jeg bare spinner, men vet ikke helt hva ting heter, jeg. Gjør det slik jeg syns det funker best, og ser at man må gjøre litt forskjellig på forskjellig typer fiber. Men hva ting heter i teorien aner jeg ikke...
Ullsmeden
Moderator
Full Member

View Profile WWW
« Reply #8 on: February 19, 2009, 11:00:58 PM »

Siden ingen har svart, kan jeg jo begynne, så kommer vel flere og bedre svar. Har lite erfaring med denne teknikken, det er vel den de fleste eldre norske spinnere kjenner til. Du spinner kardetuller (eller "from the fold) og trekker bakover. Etterhvert som du blir flinkere kan du trekke laaangt bakover før du slipper inn på spolen. Ved spinning av tops er det mer vanlig å dra forover og holde igjen tvisten til garnet har rett tykkelse. Ved long draw drar du liksom ut til rett tykkelse. Dette blir "whoolen" garn med luft osv. Se på Youtube (riktig navn?) for gode illustrasjoner.

HKangora
Full Member

View Profile WWW
« Reply #9 on: February 20, 2009, 06:22:04 PM »

Etter å ha sett videoen til Janel Laidman på Spindlicity så skjønte jeg hvordan det skal gjøres, men skulderen min liker ikke denne teknikken i det hele tatt.

janicke123
Jr. Member
**

View Profile WWW
« Reply #10 on: February 20, 2009, 07:38:47 PM »

Så kult! Det kunne jeg jo allerede uten å vite det - jeg gjør det med noen ulltyper med lange fibre, det bare ble sånn helt naturlig av seg selv. Visste ikke at det var noe navn på det...
norram
Jr. Member
**

Vi er en spinneklubb i Vestfold

View Profile
« Reply #11 on: February 04, 2010, 03:49:37 PM »

Hei!
Gikk på spinnekurs på Holmen Gård for en del år siden, og der skulle vi lære å spinne på "gammeldags norsk vis".
Denne metoden er det dere kaller "long draw", og skal være typisk for spinning før i tiden her i Norge. Det kan man vel også se eksempler på fra gamle fotoer.
Denne metoden gir et flott garn, mitt så nesten identisk ut med Rauma 2.tråds, husker jeg  Grin

Inger
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: